piątek, stycznia 13, 2017

Nie taka cyrylica straszna...

Autor: Anorexic.Candy o piątek, stycznia 13, 2017
Zanim rozpoczęłam swoją przygodę z językiem rosyjskim uważałam, że cyrylica to wynalazek diabła, który ma na celu zniechęcenie mnie do tego cudownego języka. Na szczęście życie (a raczej powinnam napisać"rozpoczęcie nauki") zweryfikowało moje podejście i dziś uważam, że cyrylica jest taką rosyjską perełką, ubarwiającą dodatkowo język rosyjski, za to na wynalazek diabła awansowała rosyjska gramatyka, a dokładniej odmiana przez przypadki, której szczerze nienawidzę (ja mam problem, by po polsku poprawnie przez przypadki odmienić, a tu po rusku mi każą! ;-) ). Ale wracając do tematu... Cyrylica nie jest nie wiadomo jakim wyzwaniem, bukwy można wbrew pozorom bardzo łatwo zapamiętać, a nauka pisania i czytania po rosyjsku może być naturalna, wystarczy tylko odpowiednio do tego podejść. Jak?

Najpierw trzeba poznać poszczególne bukwy i zapamiętać ich "wygląd". Można zrobić sobie fiszki (ja wydrukowałam ten obrazek na kartce z bloku technicznego, pocięłam na prostokąty, z drugiej strony napisałam polski odpowiednik danej litery i gotowe :-) )...


Albo zapamiętać poszczególne bukwy dzięki skojarzeniom, jak w wierszyku:

Źródło: волшебная азбука Podręcznik 1 Semestr I
Można też skorzystać z wsparcia programów multimedialnych, np. Supermemo:


No ogólnie jest w czym wybierać. Potem trzeba wziąć przykład z dzieci, które dopiero uczą się czytać i pisać - w końcu zaczynamy mniej więcej z ich poziomu. Będzie nam potrzebny zeszyt (najlepiej taki z 3-liniami, jak mają dzieci w podstawówkach) i jakieś czytanki po rosyjsku (może to być podręcznik/samouczek do rosyjskiego, jakaś książka po rosyjsku, artykuł po rosyjsku, co tam się uda zdobyć).

Czytanie

Widzieliście kiedyś jak dzieci uczą się czytać? A może pamiętacie swoją naukę czytania? Czas przeżyć to jeszcze raz, tym razem po rosyjsku. Wielkiej filozofii nie ma - łapiemy do rąk rosyjską czytankę i zaczynamy czytać - na głos, tak jak robią to dzieci. Zaczynamy od wymawiania każdej litery wyrazu z osobna, potem powtarzamy cały wyraz. Czyli przykładowo:

wyraz "буква" przeczytamy najpierw jako б - у - к - в - а (b-u-k-w-a), a potem już jako cały wyraz "буква"

Warto mieć pod ręką jakąś ściągawkę (np. taką ), w razie "zapomnienia" danej litery. Tylko bez zniechęcania się! Na początku to normalne, że po ściągawkę będziemy sięgać często, jednak z czasem będziemy robić to rzadziej aż nie będzie nam w ogóle potrzebna. Tak samo nie zniechęcajmy się, że nie rozumiemy tego, co czytamy - na rozumienie przyjdzie czas ;-)

Pisanie

Pisanie można podzielić na dwa etapy:

Etap I: pisanie każdej z liter tak długo aż będą ładnie wyglądać ;-) Zupełnie tak jak dzieci, które piszą nowo poznaną literkę miliard razy. Trening czyni mistrza!

Etap II: przepisywanie tekstu. Opcje są dwie: można albo przepisywać nasze rosyjskie czytanki, albo wziąć jakikolwiek tekst po polsku (może być nawet głupi program telewizyjny) i przepisać jego treść używając zamiast polskich liter - rosyjskich. Obie opcje fajnie rozwiną nasze umiejętności i pozwolą przygotować się do swobodnego pisania. 

Wskazówka dla wymagających: próbujcie jak najwięcej pisać używając rosyjskiego alfabetu. Kiedy rozpoczynałam naukę cyrylicy pisałam sobie z jej użyciem listy zakupów, przerabiałam plan zajęć na uczelni tak, by mieć ukochane bukwy, szybko też zaczęłam robić notatki na wykładach używając alfabetu rosyjskiego. Efekty znakomite!


Uwaga! Aby nauka była najbardziej efektywna nie zapominajmy o czytaniu własnoręcznie napisanych tekstów. W przeciwnym razie może być tak, że bez problemu przeczytamy pismo drukowane, a przy ręcznym będziemy "dukać".

1 komentarze:

Aleksandra J. on 14 stycznia 2017 12:32 pisze...

Jaka fajna rymowanka!

Prześlij komentarz

 

Motivate me... Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos